sTrawBerrY sHortCake TaLes

Tuesday, October 2, 2007

ku SanGKakaN aIR HuJaN

ini kisah semalam. hujan turun dari awal pagi sebelum subuh rasenye. kalau x salah ingatan la. apelagi syok la menarik selimut lepas sahur dan solat subuh . . . sementara menunggu waktu yg afdal gi opis ;) BLUEBERRY pun ikut bangun sahur pagi tu . . . bukan makan pun! sbb still ngantuk n sejuk, BLUEBERRY terus masuk tido semula.

sampai waktu utk gi opis. kene antar HUCKLEBERRY gi opis . . . hujan kan terpaksa la. kalau naik moto mcm selalu kuyup lak tak pasal2. BLUEBERRY x bangun lagi. disbbkan ummi x dpt jaga BLUEBERRY, ari tu nenek la kene jaga. sorry yek, x dpt cuti la nek!
kat lab mcm biase hujan ke panas ke tetap sejuk beku. kat luar hujan tetap mencurah curah. rutin harian berjln lancar seperti hari2 yg lalu . . . petang tu ade la student ni dok mengetuk bilik sejuk beku ku itu. dia kate siling lab bocor. biar betul biar betul betul! serasenye baru lagi siling tu dibetulkan, tak kan la bocor lagi. gamaknye kene roboh je la bangunan usang ni. gila kentang! punye la laju air turun mencurah2 dari siling tu. Abih la komputer lab tu, kang ade lak yg kene kejutan letrik lak. tak pasal kene menjawab nanti.
perkara pertama kene selamatkan komputer. mak ai susahnye, dah la berat! nasib la ade student yg sudi menghulurkan salam kemaafan bantuan. langkah keselamatan cari bakul sampah utk tadah air yg mencurah2 itu. pastu gi lak cari pakcik yg urus masalah bangunan, dah tepon tekan2 x dpt ku gagahi jua menuruni anak2 tangga gi terjah opis dia. la patut pun tepon x angkat, rupenye x de dlm opis pun. masak la . . .
nasib ade no h/phone, kalau sampai sudah x dpt dihubungi. thanks kak finas! anda penyelamat. pakcik tu sampai je dia tanye, "mcm mane boleh bocor mane ade hujan?" . biar betul pakcik ni, dia x sedar ke tak nampak ke mamai? ntah la aku yg salah kot, x tau tu air hujan ke air embun. memang la mase kejadian hujan dah reda, tapi kan dari awal pagi sampai ke tengahari hujan lebat. agaknye bumbung tu dah tak tertampung berat air kot, tu sebab dia curah kat lab aku :) logik tak?
malas aku nak pikirkan utk dia, baik aku gi cari mop, lap lantai yg basah lencun tu. nanti kang ade lak yg tersungkur tergelincir. aku gak yg kene jawab. balik semula ke lab, aku dipahamkan air tu bukannye air hujan. rupenye ade kerja2 pembersihan aircond kat tingkat atas lab tu ha. dia org x tau pun yg saluran air tu bocor. aku la yg menerima padahnye. ingatkan aku kene jadi tukang cuci ari tu, nasib la abg2 yg buat hal aircond tu kate, "tak pe biar kita org yg buat". lagi satu info yg aku rase nak menjerit bila tau . . . air tu ade ASID! tapi nasib la bukan jenis yg boleh mengakis . . . cume merengsa/gatal sikit je bile kene.

huhuhuhu . . . dah la aku basah dek kene curahan air tu, sbb nak selamatkan harta kerajaan. mati aku kene gatal kulit lak! mujur gak la kulit ku itu bukan jenis yg sensitif, kalau tak mau ku saman itu abg! nasib ko la labu, dah la dok lab sensorang, ape jadi pun x de org kisah . . . kesian . . . dugaan . . . cobaan . . .

Labels:

baked by sTrAwBeRrY sHorTcAkE at 2:51 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home